Volg ons via
 
 

Overleven als je door het ijs zakt

Door het ijs gezakt | Tips om te overleven als je door het ijs zakt.

Als het een paar dagen heeft gevroren, kunnen sommige mensen het niet laten om het ijs op te gaan. De schaatskoorts slaat toe en de schaatsfan staat al op het ijs voor het goed en wel hard is. Niet verstandig! Zorg dat je pas het ijs op gaat als je 100% zekerheid over de betrouwbaarheid ervan.

Een ongeluk kan natuurlijk altijd gebeuren. Je moet er niet aan denken, maar weet jij eigenlijk wat je moet doen als je door het ijs zakt? Veel mensen doen in blinde paniek dingen die niet verstandig zijn. Daarom hebben we hieronder enkele belangrijke tips verzameld over wat je moet doen als je door het ijs zakt.

Adem in en hoofd boven water

Zodra je je realiseert dat je door het ijs zakt, houd je je adem in. Zo voorkom je dat je in  het water gaat ademen als je hoofd onder water komt. Als je de tegenwoordigheid van geest hebt om een beetje achterover te leunen dan voorkom je dat je hoofd onder water gaat. Alles gebeurt heel snel, maar probeer ervoor te zorgen dat je hoofd niet onder water gaat. Gebeurt dit wel, probeer dan zo snel mogelijk weer met je hoofd boven het water te komen. De eerste seconden zijn essentieel.

Houd het hoofd koel

Niet letterlijk natuurlijk, maar kalmeer. Je lichaam zal reageren op de plotselinge val in het koude water door in shock te raken. Je gaat dan hyperventileren, je hartslag verandert en er treedt hypertensie op. Je raakt eenvoudig in paniek in dit soort omstandigheden, maar het feit is dat je voldoende tijd hebt. Zelfs in ijskoud water dat tegen het vriespunt aan zit, hebben mensen die in goede conditie verkeren tenminste 2 tot 5 minuten, en soms zelfs veel langer, voordat ze de coördinatie en kracht verliezen om zichzelf uit het water te trekken. Het is een race tegen de klok, maar de race is iets langer dan de meeste mensen denken. Paniek is je ergste vijand.

Vind het gat!

Als je tijdens het schaatsen door het ijs zakt, kan het zijn dat je niet dicht bij het oorspronkelijke gat onder het ijs raakt. Blijf rustig en onthoud dit:

Als het ijs is bedekt met sneeuw zal het gat donkerder zijn
Als het ijs niet bedekt is met sneeuw za het gat lichter zijn
Ga altijd op zoek naar de contrasterende kleur!

Blijf drijven

Aanvankelijk kan je hoofd onder water raken, maar daarna is het belangrijk dat je je best doet om te blijven drijven. Dus watertrappelen en een beetje achterover liggen. Draag je een zware tas, dump deze dan om te voorkomen dat je naar beneden wordt getrokken.

Controle over je ademhaling

Het hijgen en hyperventileren dat gepaard gaat met de shock kan een minuut of 4 aanhouden. Je moet proberen je ademhaling zo snel mogelijk te normaliseren zodat je genoeg energie en bewustzijn hebt om jezelf uit het water te trekken. Concentreer je op het vertragen van je ademhaling en probeer diep adem te halen. Als je oppervlakkige ademhaling houdt,  probeer dan te ademen door getuite lippen.

Ga terug

Probeer je te oriënteren op de plek waar je vandaan kwam voordat je door het ijs ging. De kans is groot dat het ijs aan die kant sterker is, want anders was je er immers al eerder doorgezakt. Deze rand kan moeilijk bereikbaar zijn. In dat geval pak je jezelf vast een de dikste rand die je ziet.

Uit het water

Probeer een zo groot mogelijk deel van je lichaam uit het water te krijgen. Grijp de bovenkant van het ijs en gebruik je armen en ellebogen om jezelf omhoog te hijsen. Waarschijnlijk krijg je jezelf niet uit het wak, maar elk stuk lichaam dat uit het water is, is een goed begin. Je zult ook merken dat het minder zwaar wordt als het water van je af glijdt.

Gebruik je voeten

Schop met je voeten en trek jezelf tegelijkertijd uit het water. Omdat je over het algemeen niet in staat zult zijn om jezelf naar boven en eruit te tillen, kun je proberen eruit te "zwemmen" door je lichaam zo horizontaal mogelijk te krijgen. Leun naar voren op het ijs en schop met je voeten zoals je zou doen als je zou zwemmen. Terwijl je dat doet, gebruik je je armen en ellebogen om te duwen en trek je jezelf uit het gat.

Als je niet uit het wak komt

Als je na 5 tot 10 minuten niet uit het water bent, is de kans klein dat je er nog op eigen kracht uit komt. Je lichaam wordt zwak en je kunt het niet meer coördineren. Uiteindelijk zul je het bewustzijn verliezen. Geef niet op, maar pas je strategie aan op deze wetenschap. Je hebt de grootste kans om te overleven als je het hoofd boven water weet te houden nadat je het bewustzijn verlies.

Probeer een zo groot mogelijk deel van je lichaam op het ijs te krijgen. Het lichaam verliest in het water veel sneller haar warmte dan in de lucht, dus hoe meer van je lichaam boven water is, hoe beter.

Strek je armen plat op het ijs en verplaats ze niet tenzij je begint te glijden. Als je je met je handen en armen het ijs omklemt, kunnen ze vastvriezen. Dit kan voorkomen dat je in het water gaat glijdt zodra je buiten bewustzijn raakt waardoor er meer tijd is om je te redden.

Als je zeker weet dat je niet uit het water komt, stop dan met worstelen. Dit kost je teveel energie en kan leiden tot een lagere lichaamstemperatuur en  het verhogen van de snelheid waarmee onderkoeling intreedt.

Als je wel uit het water komt

Rol jezelf zo snel mogelijk uit de buurt van het gat. Sta niet meteen op! Het ijs rond het gat kan zwak zijn, dus je doet er verstandig aan om je gewicht te verdelen over zo veel mogelijk oppervlak. Rol of kruip een paar meter bij het gat vandaan. Daarna kun je kruipen op handen en knieën totdat je zeker weet dat je buiten levensgevaar bent.

Schakel zo snel mogelijk medische hulp in!

Je vraag nog niet beantwoord?

Je vraag niet beantwoord? Stel je vraag dan op de HuishoudPlaza vraagbaak en laat onze bezoekers met je meedenken. Het is echt heel eenvoudig en inloggen is niet vereist!


Nuttig? Als je dit artikel waardevol vindt, klik dan links op het +1 icoontje om onze site te helpen.
1 reactie(s)
Schaatstip (Gast)
Geplaatst op 25-11-2015 om 22:32

De tip over de kleurverschillen tussen een wak en het ijs staat hier precies verkeerd om!

Als er sneeuw op het ijs ligt, wordt dit donkerder, waardoor het wak relatief gezien lichter is.

Wanneer er geen sneeuw ligt, en het ijs helder, is het wak vaak donkerder in vergelijking.

Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
De veiligheidscode wordt gebruikt om spam tegen te houden. Hiermee kunnen mensen worden onderscheiden van automatische spam scripts.
CAPTCHA Afbeelding
Vul de bovenstaande code hieronder in
Door: 
Datum: 04-02-2012
Hits: 5507
Categorie: 
Overig, Winter
Artikel acties:
 Plaats jouw tip
Print Print
 Reageer

Tags:
door het ijs gezakt, tips, overlevingstip, overlevingsstrategie, door het ijs, zakken, wak, zwak ijs, overleven, redding
Gerelateerde artikelen