Volg ons via
 
 

Gezond gewicht

Geen samenvatting aanwezig bij conversie.

PePo's persoonlijke afvaltheorie.

Disclaimer: Ik ben geen diëtist, geen wetenschapper, dokter of voedingsdeskundige. Onderstaande theorie is dan ook geen lijnbijbel en ik ben Sonja Bakker niet.

Laten we bij het begin beginnen: als je niet te zwaar bent, hoef je niet te lijnen.

Wie veel beweegt, moet meer eten.
Wie weinig beweegt, verbruikt minder energie.

De stofwisseling is heel persoonlijk; er zijn mensen die veel kunnen eten zonder aan te komen, en er zijn mensen die een veel langzamere stofwisseling hebben. Ze hebben minder energie en worden gemakkelijk te zwaar.

Voor beginnende afslankers is een en ander gemakkelijk: bijhouden wat je eet, een beetje wijzigen, een beetje meer bewegen, een beetje minder vet en suiker, en voila... Maar het wordt moeilijker omdat mensen te lang wachten en dan te snel willen afvallen. Wat er dan gebeurt, is dat mensen zogenaamde crash-diëten gaan volgen: heel weinig calorieen, of helemaal geen koolhydraten, noem maar op. Dat betekent dat je de eerste keer/keren dat je dat doet inderdaad snel veel afvalt. Maar je stofwisseling raakt wel in de war en gaat in wat ik noem de hongersnood-modus: veel energie opslaan, zuinig omgaan met de energie die binnenkomt.

En nu ben je inmiddels te zwaar en in de loop van de jaren door diverse diëten terecht gekomen in de jojo... dieet, afvallen, op gewicht, geen dieet, (langzaam) aankomen, zwaarder dan daarvoor, dieet, afvallen, op gewicht... en ieder dieet moet rigoureuzer om tot resultaat te komen. Die vicieuze cirkel wil je doorbreken, maar je weet niet hoe.

Het is niet moeilijk. Echt niet. Het vereist wel geduld en zelfdiscipline, maar het is veel gemakkelijker dan een dieet.

Wat moet je doen? Zorg ervoor dat je een eet- en beweegpatroon ontwikkelt dat bij je past. Dat kun je uitzoeken door om te beginnen bij te houden wat je eet en drinkt. wees eerlijk tegen jezelf: schrijf echt alles op. Op het Internet zijn diverse sites waar je dan kunt kijken hoeveel calorieën je binnenkrijgt, maar omdat die nogal snel veranderen, heeft het weinig zin die hier op te schrijven. Als je weet wat je binnenkrijgt en waar de grootste boosdoeners zitten qua energie/calorieën, kijk dan of je daar iets mee kunt. Houd wel altijd in je achterhoofd dat je verandert voor het leven, en niet voor de duur van een dieet! Dus als je elke dag twee glazen wijn drinkt, laat die dan niet staan als je niet zeker weet dat je dat de rest van je leven kunt volhouden!

Probeer een eetpartroon te zoeken dat bij je past en dat gezond is: een goed ontbijt, een klein tussendoortje, een niet te zware lunch, een klein tussendoortje, een niet te groot diner en 's avonds niet te veel tussendoor.

Ga daarna aan de gang met je beweegpatroon: probeer regelmatig en minimaal een half uur achter elkaar te bewegen. 4 keer per week is ideaal, wandelen, fietsen, desnoods fitness of een hometrainer. Ook hiervoor geldt dat je dat moet volhouden, dat je een modus moet vinden die bij je past.

Denk niet dat het meteen en snel werkt. In het begin zou het zomaar kunnen zijn dat je meer calorieën binnenkrijgt dan daarvoor, dat je zelfs aankomt. Geef je lichaam de tijd te wennen aan een gezond patroon, je lichaam komt dan vanzelf terug in de 'normale' stofwisseling en dan ga je afvallen. Echt waar, het gaat gebeuren. En dan kom je ook vanzelf in een ritme dat je kunt volhouden: het gewicht wordt minder, de motivatie beter, bewegen gaat gemakkelijker, conditie wordt beter, meer spieren, maatje kleiner...

Denk dan niet dat je er bent en dat je kunt terugvallen in je oude patronen. Dan zit je zo weer in de jojo. Nee, als je het verstandig gedaan hebt, heb je steeds als uitgangspunt genomen dat je iets zoekt dat je kunt volhouden: je dieet niet, je zoekt een nieuw eet- en beweegpatroon! Als je dat gedaan hebt, kom je 'vanzelf' op een gezond gewicht. Dat kan voor de een een BMI zijn van net boven de 25, voor de ander een BMI van net onder de 20. Kijk niet te rigide naar die getallen, als je gezond bent, voel je zelf wel aan wat voor jou het goede gewicht is.

Op deze manier mag je op verjaardagen ook weleens zondigen tegen je patroon. Of eigenlijk bouw je die momenten in je patroon in, nog veel gezonder.

Succes!

Je vraag nog niet beantwoord?

Je vraag niet beantwoord? Stel je vraag dan op de HuishoudPlaza vraagbaak en laat onze bezoekers met je meedenken. Het is echt heel eenvoudig en inloggen is niet vereist!


Nuttig? Als je dit artikel waardevol vindt, klik dan links op het +1 icoontje om onze site te helpen.
Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
De veiligheidscode wordt gebruikt om spam tegen te houden. Hiermee kunnen mensen worden onderscheiden van automatische spam scripts.
CAPTCHA Afbeelding
Vul de bovenstaande code hieronder in
Door: 
Datum: 13-03-2008
Hits: 3415
Categorie: 
Eten & Drinken, Goede voornemens
Artikel acties:
 Plaats jouw tip
Print Print
 Reageer

Tags:
afvallen, gezond, bewegen, dieet
Gerelateerde artikelen