Volg ons via
 

Een huishoudschema bijhouden: 4 tips

We hebben het er vaak maar druk mee. Werk, studie, boodschappen, familie, sociale contacten en dan ook het huishouden nog bijhouden. Het is dan ook niet voor niets dat steeds meer mensen gebruik maken van een huishoudschema.

We hebben het er vaak maar druk mee. Werk, studie, boodschappen, familie, sociale contacten en dan ook het huishouden nog bijhouden. Het is dan ook niet voor niets dat steeds meer mensen gebruik maken van een huishoudschema. Je weet wel, zo’n schema waar alle huishoudelijke taken op bij worden gehouden zodat je precies weet wat je nog te doen staat. Ook super handig om taken te verdelen! Maar hoe kun je zo’n huishoudschema nu op de makkelijkste manier bijhouden? We geven je graag een aantal handige tips.

1. De vorm van het huishoudschema

Je kunt het huishoudschema op allerlei manieren bijhouden. Zo kun je een klein notitieblok gebruiken, een handige app downloaden of een schema op je laptop bijwerken. Nog handiger is het printen van een huishoudschema zodat alle gezinsleden er zicht op hebben en precies weten wat ze te doen staat. Over printen gesproken; door een print abonnement aan te schaffen worden je nieuwe cartridges automatisch thuis bezorgd zodra de oude cartridges bijna leeg zijn. Geeft je weer wat minder om over na te denken!

2. De taken op het huishoudschema

Welke taken je op het huishoudschema zet hangt natuurlijk helemaal af van je situatie, je wensen en je behoeften. Wat vind je zelf belangrijk om gedaan te hebben? Denk aan wekelijkse of dagelijkse taken, maar ook aan taken die je normaal maar eens in de maand doet. Denk hierbij aan taken zoals stofzuigen, dweilen, de afwas, de badkamer, de toiletten of het schoonmaken van de koelkast. Maar ook taken als het wassen van de ramen en gordijnen, het afnemen van de plinten, het uitspuiten van de container en het schoonmaken van fietsen mogen op het huishoudschema terug komen.

3. Ben zo specifiek mogelijk

Maak je schema zo overzichtelijk en specifiek mogelijk. Maak bijvoorbeeld een onderverdeling tussen dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse taken. Zo kun je in een overzicht zien wat er wanneer moet gebeuren. Bedenk dus van te voren goed hoe vaak je een klus terug wilt laten komen en schrijf meteen even op op welke dagen je welke klus gaat doen. Je kunt hier natuurlijk ook een kalender voor gebruiken.

4. Taken verdelen

Probeer de taken zoveel mogelijk te verdelen en samen te voegen. Zo kun je een dag bijvoorbeeld aan de keuken besteden; vegen, de afwas, de wasmachine draaien en ga zo maar door. Een andere dag besteed je weer aan de badkamer; de toiletten, de vloeren, de douchecabine… Zo maak je het jezelf en andere helpende handjes een stuk makkelijker!

Je vraag niet beantwoord?

Stel je vraag dan op onze vraagbaak en laat onze bezoekers met je meedenken. Het is echt heel eenvoudig en inloggen is niet vereist!

Toon meer reacties...
Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
ReCaptcha wordt gebruikt om het plaatsen van spam op deze website tegen te houden. Hiermee kunnen we mensen onderscheiden van malafide scripts.
Volg HuishoudPlaza via Facebook of onze nieuwsbrief. Klik hier om je aan te melden.

Interessante artikelen

Door: 
Datum: 29-06-2019
Hits: 81
Categorie: 
Over onze schema's
Artikel acties:
 Plaats jouw tip
 Reageer

Tags:
huishoudschema, aanpak, opstellen