Volg ons via
 

3 Tips waardoor jij beter slaapt!

3 Tips waardoor jij beter slaapt! | Verbeter je nachtrust met deze tips.

 

Ben jij iemand die urenlang ligt te draaien en maar niet in slaap kan komen? Je bent enorm moe en toch blijft het malen in je hoofd? Dan moet je deze pagina lezen, want met deze drie tips helpen we je om beter te slapen. We kijken naar je lichaam, naar de slaapkamer én naar de omgeving om jouw nachtrust te bevorderen.

 

1. Voeding en supplementen voor het slapen

Er is veel informatie beschikbaar over voeding en supplementen in combinatie met slapen. Let op met koffie want daar zit cafeïne in, eet een banaan want daar zit tryptofaan in. Dat klinkt heel aannemelijk, toch zijn deze ‘feiten’ vaak gebaseerd op onderzoeken waarin de context heel anders blijkt te zijn. Denk aan de ‘positieve’ eigenschappen van chocolade die je regelmatig voorbij ziet komen. Ja hoor, maar je moet wel minimaal 30 kilo chocolade per dag eten, de concentratie van de werkzame stof ligt namelijk veel te laag om merkbaar te zijn. Door een banaan te eten val je echt niet sneller in slaap, en cafeïne is heel erg gebonden aan het individu. Sommige mensen vallen zelfs sneller in slaap wanneer je ze een half uur voor het slapengaan een kop koffie drinken! Veel eten voor het slapengaan kan je tijdelijk een vermoeid gevoel geven, al komt dit vaak in de nacht terug als brandend maagzuur.

 

Hoe zit het dan met voedingssupplementen? Het voordeel van dit soort pillen en druppels is de meer gecontroleerde concentratie aan werkzame stoffen. Melatonine kan je helpen om rustig te worden, dat geldt ook voor CBD olie uit hennep. Deze stoffen hebben niet op iedereen hetzelfde effect, het duurt ook enkele dagen of zelfs weken voordat je lichaam reageert op deze stoffen. Toch kunnen supplementen zeker helpen bij het inslapen, heel eerlijk gezegd komt dat ook door het ‘placebo’ effect. Je neemt een slaappil, dat geeft een gerust gevoel en je slaapt sneller in. Wat er in de pil zit maakt niet eens zoveel uit. Maar let op met echte medicatie die op voorschrift wordt verstrekt. Die pillen brengen je zeker in slaap, maar ze lossen het onderliggende probleem niet op. Je droomt minder of helemaal niet meer, en je kunt er bovendien verslaafd aan raken. Dus wees er voorzichtig mee.

 

2. De kleur van het licht bepaalt jouw slaapritme

Wanneer een ruimte fel verlicht is ben je alert, met schemer of in het donker word je moe. Dat geldt niet alleen voor de lichtintensiteit, maar ook voor de kleurtemperatuur. Dat zit in ons DNA; na zonsondergang worden we van nature moe. Door kunstlicht is ons slaapritme in de war geraakt. Dit kunstlicht is vaak te blauw, terwijl gelig licht ons juist moe maakt en beter laat slapen. Er zijn speciale slaap- en ontwaak lampen die van tint veranderen. Zo wordt bijvoorbeeld zonsopgang gesimuleerd terwijl je verduisterende gordijnen in de slaapkamer hebt hangen.

 

Smartphones en tablets hebben tegenwoordig ook een ‘nachtmodus’ met een oranje tint, daar zou je beter mee kunnen inslapen. Dat gaat wel voorbij aan het feit dat je geconcentreerd bent op de website, social media feed of video die je kijkt. Daarnaast staan deze apparaten vaak te fel afgesteld. Met ASMR geluid boek je wellicht meer succes, dan luister je naar rustgevende stemmen die je zachtjes in slaap sussen. Je kunt de ogen ook gesloten houden. Dat de populaire ‘donkere modus’ rustiger zou zijn voor de ogen is niet onomstotelijk bewezen.

 

3. Een veilig gevoel laat je beter slapen

Is de deur op het nachtslot? Staat het gas uit? Staat er iemand aan het raam te morrelen? De boze buitenwereld is een belangrijke reden dat veel mensen de slaap niet kunnen vatten. Met een beveiligingscamera set kun je niet alleen vanuit de huiskamer de woning in de gaten houden, een draadloos camerasysteem werkt door het hele huis en ook daarbuiten. Hier zijn enkele tips voor een alarmsysteem in de woning:

 

  • Een draadloos camerasysteem in de woning kun je direct koppelen aan de wifi router, je hoeft niet te boren of kabels te trekken.
  • Koppel het alarmsysteem in de woning aan sensoren die naast inbraak ook beweging, rook of temperatuur kunnen meten. Dan zul je bij verschillende soorten gevaar een melding krijgen.
  • Hoewel je de beveiligingscamera thuis installeert, kun je ook buitenshuis notificaties ontvangen via een smartphone. Het is ook mogelijk om vanuit je bed direct beelden te bekijken, of een stil alarm in te stellen dat niet iedereen in huis wakker maakt.

 

Een onveilig gevoel speelt een belangrijke rol bij slaapgebrek, door elektronische ogen en oren in huis te installeren kun je met een gerust gevoel gaan slapen. Net zoals je vroeger als kind even naar je moeder of vader keek om die geborgenheid te voelen, kan een beveiligingscamera thuis die altijd een oogje in het zeil houdt je veel gemoedsrust bieden.

Je vraag niet beantwoord?

Stel je vraag dan op onze vraagbaak en laat onze bezoekers met je meedenken. Het is echt heel eenvoudig en inloggen is niet vereist!

Toon meer reacties...
Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
ReCaptcha wordt gebruikt om het plaatsen van spam op deze website tegen te houden. Hiermee kunnen we mensen onderscheiden van malafide scripts.
Volg HuishoudPlaza via Facebook of onze nieuwsbrief. Klik hier om je aan te melden.

Interessante artikelen

Door: 
Datum: 17-10-2019
Hits: 126
Categorie: 
Easy Living
Artikel acties:
 Plaats jouw tip
 Reageer

Tags:
beter slapen, veilig slapen, slapen