Volg ons via
 

Huishoudboekje bijhouden: drie tips

Huishoudboekje bijhouden | Drie tips voor het bijhouden van je administratie.

Slingeren de rekeningen door het huis en zie je er af en toe wel eens eentje over het hoofd? Een georganiseerde administratie geeft rust in je hoofd en maakt het makkelijk om zaken terug te vinden. Met deze drie tips breng je orde aan in de administratie, waardoor je geen belangrijke dingen vergeet en het overzicht bewaart.

Duidelijke bewaarplekken

Deel voordat je begint de administratie op in vier onderdelen: betaalde rekeningen, nog te betalen rekeningen, afschriften en overige brieven. Voor ieder onderdeel wil je zowel fysiek als digitaal ruimte hebben. Fysiek is het handig om met documentmappen, ordners of archiefbakjes te werken die je voorziet van een sticker met daarop de categorie. Je stopt nieuwe papieren in het gewenste vak en ziet zo nooit iets over het hoofd. Voor de digitale administratie kun je dezelfde structuur aanhouden. Digitaal kun je nog specifiekere mappen maken, dus bijvoorbeeld verzekeringen of wonen onder het tabje 'nog te betalen rekeningen'. Hierdoor vind je documenten gemakkelijk terug. Er is geen bewaarplicht voor particulieren, maar het is verstandig om de administratie tot vijf jaar terug te bewaren omdat de Belastingdienst tot die tijd belasting mag terugvorderen.

Plan een wekelijks moment

De administratie bestaat uit redelijk wat taken. Zo moet je post verwerken, e-mails verwerken, rekeningen betalen, belangrijke updates lezen en het huishoudboekje of je Excel sheet met inkomsten en uitgaven bijwerken. Door wekelijks een moment in te plannen om alles bij te werken, ben je maar weinig tijd kwijt aan de administratie en ben je nooit te laat met het betalen van rekeningen die je bijvoorbeeld binnen 14 dagen dient te betalen. Dit scheelt je flinke boetes. Zodra er administratieve post binnenkomt leg je deze weg in het juiste postvak of het juiste vakje in je ordner. Ga bijvoorbeeld iedere zondagochtend even zitten om rekeningen te betalen, post weg te gooien waar je niets mee hoeft en de rest te archiveren op de juiste plek. Doe dit ook met de 'post' die digitaal binnenkomt. Als je een partner hebt, is het verstandig om dit samen te doen of deze achteraf bij te praten, zodat jullie allebei weten wat er speelt.

Doe jaarlijks een check

Af en toe kan de bezem door je administratie. Zo zijn er dingen die eerst belangrijk waren om te bewaren, maar op een gegeven moment niet meer, zoals jarenoude loonstrookjes. Niet alleen is het goed om de administratie op te ruimen en up-to-date te houden, maar ook kun je kijken of er verbeterpunten zijn tijdens je jaarlijkse check. Doe dit bijvoorbeeld aan het eind van het jaar in december, wanneer je direct uit kunt zoeken of de zorgverzekering goedkoper kan. Ook is jaarlijks energie vergelijken en het kritisch kijken naar je reisverzekering, inboedelverzekering en abonnementen verstandig. Misschien kun je dat krantenabonnement maar beter opzeggen omdat je er niet meer aan toe komt om deze iedere dag te lezen. Door dit ieder jaar te doen, voorkom je dat je (te veel) voor zaken betaalt waar je niet of nauwelijks gebruik van maakt.

 

 

Je vraag niet beantwoord?

Stel je vraag dan op onze vraagbaak en laat onze bezoekers met je meedenken. Het is echt heel eenvoudig en inloggen is niet vereist!

Toon meer reacties...
Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
ReCaptcha wordt gebruikt om het plaatsen van spam op deze website tegen te houden. Hiermee kunnen we mensen onderscheiden van malafide scripts.
Volg HuishoudPlaza via Facebook of onze nieuwsbrief. Klik hier om je aan te melden.

Interessante artikelen

Door: 
Datum: 11-06-2020
Hits: 296
Categorie: 
Geldzaken
Artikel acties:
 Plaats jouw tip
 Reageer

Tags:
huishoudboekje, administratie